Stamgroepen 1 t/m 3:
Dit schooljaar starten we hier met drie groepen. Groep 1/2A, Groep 1/2B en groep 3. Deze groepen werken zeer intensief met elkaar samen op de verschillende niveaus. De kinderen binnen deze stamgroep hebben de mogelijkheid om aan te sluiten bij activiteiten die hen nieuwsgierig maken en we dagen ze uit om steeds meer te ondernemen op hun niveau. We werken met leerdoelen die de kinderen zich spelenderwijs eigen kunnen maken in de verschillende hoeken en instructies. Kinderen kunnen bijvoorbeeld ook de letters en cijfers leren in de zandtafel of bij een klei-opdracht. Dit maakt het voor kinderen veel interessanter dan alleen een werkblad. Daarbij is het goed voor de motoriek! Taal- en rekendoelen worden gekoppeld aan actuele thema’s, zodat het leren voor de kinderen betekenisvoller wordt. Doordat de kinderen van deze stamgroepen veel met elkaar samenwerken verkleinen we de kloof tussen groep 2 en 3. De kinderen van de groepen 1 en 2 die nieuwsgierig zijn naar letters en cijfers kunnen automatisch meer aansluiten bij het aanbod van groep 3. En de kinderen van groep 3 die nog meer behoefte hebben aan spel kunnen op deze manier in de hoeken ook werken aan hun doelen.
Benieuwd naar een dagje in 1 t/m 3? Bekijk hier ons filmpje!
https://www.wevideo.com/view/3025999914
Stamgroepen 4 t/m 8:
Dit schooljaar starten we hier met 3 groepen. Groep 4/5, groep 5/6 en groep 7/8. Wij werken bewust met heterogene groepen, want kinderen leren op deze manier veel meer van en met elkaar. De komende jaren gaan deze groepen steeds meer met elkaar samenwerken. Dit jaar werken we met ons reken- en begrijpend leesonderwijs. Wij schatten vooraf in op welk niveau een kind zit d.m.v. een kleine toets of observatie en zo maken we passende instructiegroepen voor het volgende blok/domein. Wij geven zoveel mogelijk instructie in kleine groepen en met veel materiaal, zodat elk kind actief betrokken is. Dus bij meten en wegen gaan de leerlingen dat ook echt doen. In de instructiekring of natuurlijk op het talentplein bijv. in de kookstudio. Op die manier krijgen kinderen steeds meer inzicht in wat ze leren en waarom dit belangrijk voor hen is. Wij werken hierbij met moderne methodes en verschillende devices die de kinderen helpen om hun doelen te behalen. Verwerking van de instructie gebeurd in de gehele leerstraat onder leiding van alle leerkrachten in die stamgroep en kan op verschillende manieren: op papier, digitaal, in spelvorm, bewegend, coöperatief etc. In de leerstraat waar deze stamgroepen zich bevinden heerst er vooral een rustig werkklimaat. In deze ruimtes staan de basisvakken centraal. Rekenen, taal, technisch lezen, begrijpend lezen en Engels. Leerkrachten werken actief samen in deze stamgroepen. Zo wordt ieders expertise ingezet om de kinderen op de juiste manier te begeleiden.